Tågförares påverkan på simulering av ERTMS
Information
Författare: Daniel KnutsenBeräknat färdigt: 2019-05
Handledare: Tomas Rosberg
Handledares företag/institution: VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Ämnesgranskare: Anders Arweström Jansson
Övrigt: -
Presentation
Presentatör: Daniel KnutsenPresentationstid: 2020-07-06 09:15
Opponent: Dirk-Jan Sillevis Smitt
Abstract
I Sverige sker idag en övergång från det svenska signalsäkerhetssystemet på järnväg (ATC) till det EU-gemensamt system European Rail Traffic Management System (ERTMS). Vid en sådan övergång behöver Trafikverket studera vilka effekter det får på dagens järnvägssystem: vad är effekten på trafikkapacitet, och hur robust kommer järnvägen vara vid störningar? För att svara på dessa frågor använder Trafikverket olika analysmetoder och simuleringsverktyg. Eftersom dessa analyser bidrar till ett viktigt underlag när beslut ska tas kring införande av ERTMS är det också viktigt att analyser så nära som möjligt motsvarar verkligheten.
Denna studie har undersökt effekterna olika förarbeteenden har på de analyser och simuleringar Trafikverket genomför. Genom att utgå från antaganden kring tågförares bromsförmåga – som har modellerats genom bromsprocent, och genomföra samma analysmetoder som Trafikverket genomför – har effekten av hur olika förarbeteende påverkar resultatet av dessa analyser kunna bedömas.
Som avgränsning har analyser genomförts på sträckan Sundsvall–Umeå: en sträcka där ERTMS redan idag är implementerad och i drift. Analyser som genomförts i simuleringsverktyget Railsys är: gångtidsanalys, headwayanalys (hur tätt två tåg kan köra efter varandra), och punktlighetsanalys. Resultatet av gångtidsanalysen visar att gångtiden inte påverkas nämnvärd mellan olika förarbeteenden; däremot fås en större effekt på headwayanalysen. Resultatet från analys av headway visar att tåg kan köra betydligt tätare på sträckor där det sker många inbromsningar. Punktlighetsanalysen visar liten skillnad i punktlighet; men utifrån resultatet har antagandet gjorts att det skulle få betydligt större effekt på ett järnvägssystem med mer trafik – exempelvis Stockholm – än för simulerad sträcka.
Slutsatsen av studie är att förändrade förarbeteenden, som simulerats genom förändrat bromsprocent, ger effekt på headway- och punktlighetsanalyser. Resultatet visar också på att en mer utförlig analys om vilka bromsprocent som är möjliga, och vilka som bör användas för ERTMS, behöver studeras vidare; eftersom det slår på de analyser som idag genomförs av Trafikverket.