Elbilens lastpåverkan på Sala-Hebys Energis lokalnät och tekniker för utjämning av effekttoppar
Information
Författare: Pontus ErikssonBeräknat färdigt: 2018-01
Handledare: Oscar Willén
Handledares företag/institution: Sala-Heby Energi
Ämnesgranskare: Joakim Widén
Övrigt: -
Presentation
Presentatör: Pontus ErikssonPresentationstid: 2018-01-26 12:15
Opponent: Charlotta Sahlström
Abstract
Två av Sala Hebys Energis lokalnät undersöks, ett starkare stadsnät och ett svagare landsbygdsnät, baserat på simuleringar från elbilsladdning. Det är en känslighetsanalys där 10, 20, 30, 50 respektive 100 procent av fordonsflottan väntas ersättas med elbilar. Simuleringarna utförs i den GIS-baserade programvaran dpPower. Laddningsdatan är uppdelad i två laddstyrkor, 3,7- samt 11 kW och har simulerats från en utbyggd modell från Widéns modell för hushållselsanvändning.De parametrar som studeras är spänningsfall, lednings- och transformatorbelastning, samt osymmetri. De fall som inte når upp till kraven återställs med hjälp av omstälningskopplare och ledningsförstärkning som mynnar ut i en kostnadskalkyl. Dessutom adderas laddningsdata till kundernas årsförbrukning och effekttoppar simuleras under en höglast-vecka, samt en höglast-dag. Utifrån dessa toppar manipuleras tidsberoendet av data baserat på efterfrågeflexibilitet, schemalagd laddning, samt lokala batterilager vilket möjliggör förflyttning av data. Resultaten visar hur elbilsladdning påverkar nätet under ett längre perspektiv samt hur förlusterna väntas öka i nätet.Simuleringarna visar att de enda begräsningarna i det starka nätet är transformatorbelastningen vid den högra laddningsstyrkan och de högre integrationsgraderna. För landsbygdsnätet blir är begräsningarna spänningsfallet redan vid låga integrationsgrader med 3,7 kW laddning.Både efterfrågeflexibilitet och schemalagd laddning visar sig lyckosamma i de fall där 50 % väntar tillämpa dessa tekniker i att kunna mildra effekttoppar och därmed sänka förlusterna i nätet.Som högst blir kostnaden att återställa ett av Sala Hebys Energis landsbygdsnät drygt 700 000 kr, vilket är då hela fordnonsflottan väntas ladda med 11 kW.